صغحه اصلی
محصولات
بذر خانگی
کاتالوگ
گالری
درباره ما
تماس با ما

بذر گل آفتابگردان زینتی پابلند پرپر تک رنگ زرد

Helianthus annuus

افزودن به لیست مورد علاقه
  • ویژگی های محصول :
  • کد محصول : 1131
  • نام علمی : Helianthus annuus
  • نام انگلیسی : sunflower
  • خانواده : Asteraceae
  • دوره رشدی : یکساله
  • ارتفاع : ۶۰ سانتیمتر
  • پهنا : ۳۵ سانتیمتر
  • تعداد بذر در هر گرم : ۵۰ عدد
  • زمان کاشت : اوایل بهار
  • آبیاری : متوسط
  • نور : آفتاب کامل
  • زمان گل دهی : ۲-۳ ماه پس از کاشت
  • موارد مصرف : پوششی، دارویی
محصولات مشابه :
سوالی داری ؟
52240357 - 041
توضیحات کامل دیدگاه کاربران (0)

 

معرفی گل آفتابگردان زینتی :

گیاه آفتابگردان sunflower با نام علمی Helianthus annuus  از خانواده Asteraceae گیاهی است یکساله که بومی امریکای شمالی می باشد . علاوه بر جنبه تزئینی به دلیل تولید دانه های روغنی بصورت خوراکی یا در صنایع روغن کشی مورد استفاده قرار میگیرند.

 آفتابگردان دارای برگها کم و بیش قلبی شکل و یا سه گوش بوده و کنار آنها دندانه ای و ریز اره می باشند برگها دارای دمبرگ گوشتی و دراز بوده و بطور عمده سطح برگها از کرکهای خشن پوشیده شده که به کاهش تعرق کمک میکنند. در گل افتابگردان بالغ به طور معمول رو به شرق است و حرکت نمیکند ولی پهن برگ و جوانه های افتابگردان جوان هنگام صبح به سوی شرق هنگام غروب به طرف غرب و ظهر رو به بالا میباشد.

از گل آفتابگردان برای تزئین دسته گل، بوستانها، تراسها، پشت بام و حیاط استفاده می گردد.

آفتابگردان دارای گل آذین بزرگ شبیه خورشید است که به همین علت اغلب در دنیا با نام گل آفتاب(sunflower) نامیده میشود.

 

 آبیاری :

گل آفتابگردان به آبیاری کافی و منظم احتیاج دارد اما می تواند تا حدودی دوره خشکی را تحمل نماید. و این امر به دلیل ریشه مستقیم و توسعه یافته گیاه آفتابگردان می باشدکه پتانسیل نفوذ آن در خاک به سه متر می رسد. آبیاری منظم و مرتب به خصوص در طی ماه اول به رشد و توسعه مناسب سیستم ریشه این گیاه کمک می کند. از طرفی آبیاری بیش از اندازه موجب عدم شکل گیری و یا بدشکل شدن بذرهای شکل گرفته در مرکز گل می شود و خیس بودن همیشگی خاک در نهایت موجب زردی برگها و ریزش آنان و پژمردگی و مرگ گیاه می شود.

 

 

 

 نور : 

آفتابگردان همان طور که از نامش پیداست عاشق نور خورشید است و به محیطی پر نور و با نور مستقیم آفتاب نیاز دارد و در شرایط نور کافی خوب رشد کرده و راست قامت می شود و درمکانهای سایه و کم نور موجب ضعیف و کوچک شدن گلها وخم شدن ساقه یا عدم شکل گیری گل خواهد شد.

گل آفتابگردان از نظر عکس العمل نسبت به طول روز جزو گیاهان بی تفاوت نسبت به طول روز میباشد.

 

  دما : 

گیاه آفتابگردان بهترین رشد خود را در دمای ۲۵-۲۱ درجه انجام می دهد اما دما را تا ۳۳ درجه و همچنین ۱۷ درجه به خوبی تحمل کرده و به رشد خود نیز ادامه می دهد هر مقدار که گرما بیشتر شود بهتر است که آب بیشتری نیز در اختیار گیاه قرار داد و یا فواصل آبیاری را کوتاه تر کرد اما هر مقدار که هوا سردتر باشد بهتر است که فواصل آبیاری را نیز بیشتر کرد و همچنین در این شرایط به آب کمتری نیز احتیاج است.

 

  خاک :

خاک سبک دارای کود حیوانی پوسیده که در اثر آبیاری  فراوان باطلاقی نشود و همچنین خاکی با زهکش خوب و حاوی مواد ارگانیک همانند خاک برگ و یا کود پوسیده دامی به رشد این گیاه کمک می کند. همچنین اضافه کردن شن به میزان ۱۰٪ میزان کل حجم مخلوط خاک به زهکش بهتر خاک کمک می کند.

آفتابگردان به شوری خاک نسبتا مقاوم است و در محدوده ای از اسیدیته خنثی رشد خوبی دارد.

 

  تکثیر :

کاشت بذر یکی از راه های متداول کاشت این گیاه است  و می توان کاشت بذر را قبل از مساعد شدن شرایط آب و هوایی محیط بیرون و در مکانی محفوظ همانند اتاقهای منزل انجام داد . برای اینکه بذر این گیاه را به شکل مستقیم در فضای باز بکاریم می بایست که دما حداقل ۱۰ درجه سانتیگراد به خصوص در طی شب باشد. برای کاشت بذرها می توان از مخلوط خاک برگ و شن استفاده کرد و عمق کاشت بذرها حدود ۳-۱ سانتیمترمیباشد .

جوانه زنی بذر حدود ۲-۱ هفته طول می کشد اگر بذرها در داخل گلدان می کارید و سپس قصد جابه جا کردن نشا را دارید اجازه دهید که گیاهان جوان دارای ۶-۴ عدد برگ شوند سپس آنهارا جابه جا کنید. یکی دیگر از روشهای تکثیر آفتابگردان که البته غیر معمول به نظر می رسد استفاده از قلمه است البته این روش برای نمونه هیا چند ساله مورد استفاه قرار میگیرد که از این گیاهان قلمه چوب نرم از ساقه های حاصل از رشد فصل جاری گرفته می شود و زمان مناسب این کار بهار است البته در سایر زمانهای سال نیز قابل اجرا است اما به هر حال موقعی که گیاه هنوز گل ندارد و یا تعداد کمی گل دارد باید قلمه ها تهیه شود و همچنین قلمه های تهیه شده از ساقه گلدار ریشه نخواهند داد.

طول قلمه ها حدود ۱۵-۱۲ سانتیمتر است و برگهای موجود در پایین قسمت قلمه ها بجز ۲ برگ انتهایی قلمه جدا میشوند توجه این قلمه ها به دمای هوا حساس هستند و علاوه بر اینکه باید زود آنها را کاشت می بایست آنها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار داد . بستر مناسب کاشت از مخلوط پیت موس و شن یا خاک برگ و شن تشکیل شده است قبل از کاشت قلمه ها باید به خوبی مخلوط را خیس کرد و بعد از گذشت یک ساعت و خروج آب اضافی نسبت به کاشت قلمه ها اقدام کرد. ریشه زایی حدود ۴-۲ هفته طول می کشد . برای انتقال این قلمه ها به شرایط نور مستقیم باید به تدریج عمل کرد یعنی هر هفته میزان تابش نور را افزایش داد تا گیاه نسبت به شرایط گرمتر مقاومتر شود تا اینکه بتوانند حدود ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب را بدون اینکه پژمرده شوند تحمل کنند. همچنین گیاهان چند ساله را با روش تقسیم بوته نیز می توان تکثیر کرد و زمان مناسب این کار نیز اواخر بهار است .

کافی است که کنار گیاه مادری را حدود ۱۵ سانتیمتر حفر کنیم آنگاه ریشه های گوشته را خواهیم دید که می توان آنرا از گیاه مادری جدا کرد و در مکانی جدا کانه کاشت کرد. عمق کاشت مناسب نیز حدود ۱۵-۱۲ سانتیمتر است و این قسمت کاشت شده بعد از حدود ۳۰ روز فعالیت و رشد و جوانه زنی خود را آغاز می کند.

 

  بیماریها و آفات :

از جمله مهمترین آفات و بیماری های آفتابگردان می توان به پروانه دانه خوار آفتابگردان با نام علمی Homoeosoma nebulella، شب پره زمستانی ، سوسکهای گرده خوار، پروانه کار ادربنا ، سفیدک داخلی ، لکه برگی آلترناریت ، سفیدک پودری، پژمردگی ورتیسیلیوم و زنگ آفتابگردان اشاره کرد . در صورت مشاهده علائم آفات و بیماری های فوق با یکی از سموم مربوطه سم پاشی انجام گیرد.

دیدگاه خود را بنویسید نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ آفتابگردان زینتی پابلند پرپر تک رنگ زرد ”
بدون نظرهنوز نظری ثبت نشده
محصولات دیگر :

دریافت لیست محصولات به صورت PDF

جستجوی محصول
محصولی برای نمایش موجود نیست !
ورود
آدرس ایمیل :
رمز عبـور :
ثبت نام در گلبرگ پامچال الان ثبت نام کنید